כינרת

טיולי צלבנים בטבריה | ישראל שלנו

כולנו בזמן מסוים בחיים שלנו שמענו או נתקלנו במילה צלבנים, אך לא בטוח שתמיד הבנו במה מדובר. רבים לא יודעים זאת, אך הצלבנים בעצם היו אבירים, כן אבירים!, לא פחות ולא יותר, עם הסוס, הרומח והחרב… בקיצור כל האריזה.

בראשם של האבירים עמדו מלכים בעלי שמות מפוארים כמו ריצ'ארד לב הארי (המלך מרובין הוד). למעשה, אותם אבירים היו האירופאים הראשונים שהגיעו לארץ לפני כאלף שנים. זאת על מנת להגן על האזור מקרבות עמים שונים שהיו פה. כתוצאה מאותה התגוננות, נבנו מבנים מפוארים וגדולים אשר עומדים עד היום על תילם, ורובם נמצא מסביב לכנרת באזור טבריה.
כך שאם אתם נמצאים באזור, הנה כמה המלצות על טיולי צבלנים בטבריה:

טבריה, או מבשמה המקורי – טבריוס, היתה עד לפני 800 שנה עיר צלבנית, ולא סתם עיר צלבנית, אלא עיר בירה צלבנית.

עיר הבירה של נסיכות הגליל. נסיכות שהיתה קיימת מטבריה ועד לרכס הכרמל, והחזיקה מעמד אמנם זמן לא רב ביחס לנסיכות (כמאה שנה), אך הוסיפה המון צבע וסיפורים מעניינים לעיר הקטנה הממוקמת לחופי הכנרת. מבין המבנים הראשונים שבנו הצלבנים, ניתן לראות את כנסיית פטרוס הקדוש. מדובר בכנסיה ומנזר אשר נבנו במאה ה-12 והאגדה מספרת כי מאזור זה יצא פטרוס הקדוש, שליחו של ישו אל הים, על מנת להביא דגים לאחר תקופה ארוכה של בצורת. בזכות הנס של ישו, חזר פטרוס עם שתי ספינות מלאות דגים. הכנסייה נשלטה במשך 500 שנה על ידי המוסלמים ונהפכה למסגד.

פסיפס
כנסיית הלחם והדגים

אם תעלו צפונה מטבריה על הכנרת תגיעו לכנסיית הלחם והדגים. כנסייה זו נבנתה במאה הרביעית לספירה, הוחרבה במאה השביעית לספירה והריסותיה נמצאו לפני פחות ממאה שנים. לאחר גילוי ההריסות, נבנתה הכנסיה מחדש והפכה למוקד עלייה לרגל בקרב נוצרים רבים. על פי המקורות הנוצריים, בכנסייה זו האכיל ישו כ-5000 איש בעזרת חמש כיכרות לחם ושני דגים. נוסף על כן, בכנסייה ניתן למצוא פסיפסים מרשימים מהעת הישנה המתארים את הנס שאירע במקום. 

בצמוד לטבריה, בעלייה לכיוון צומת גולני, תמצאו מקום שבו אירע הקרב שבזכותו עוצבו שתי הדתות המרכזיות והחזקות בעולם – נצרות ואיסאלם. מדובר בקרב קרני חיטין המפורסם, אשר התחולל במאה ה-12 בין הנוצרים הצלבנים שבאו להגן על ירושלים וארץ הקודש מהעמים הנוספים שהיו פה, לבין המוסלמים בהנהגת סאלח א-דין, מי שייסד את המנהיגות הערבית בסוריה ובמצרים ונחשב לאחד ממנהיגי הצבא הדגולים ביותר בעולם העתיק. בקרב נלחמו כ-36,000 חיילים משני הצדדים. הצד הצלבני נחל מפלה גדולה והפסיד בקרב באופן מוחץ, מה שאפשר לצבאות הערבים בראשות צאלח א-דין לפנות בקלות את הדרך לירושלים ולבסוף לכבוש את כל הארץ. קרב זה הביא לתחילת הסוף של האימפריות הצלבניות בארץ ישראל ותחילת הקץ של מסעות הצלב בקרב מלכים ואבירים אירופאים.

בטבריה ובסובב כנרת תוכלו למצוא אין ספור אטרקציות היסטוריות המתארות את אורך החיים בישראל של לפני אלף ואלפיים שנה. אזור הגליל והגולן רווים בהיסטוריה ארכיאולוגית מפוארת המתארת את כל הדתות ששלטו בארץ. סיפורי הצלבנים ופעילותם בארץ ישראל מהווה אנקדוטה קטנה וחלקית בהיסטוריה הכל כך מורכבת שקיימת פה. היסטוריה של מלכים, אבירים, מסעות צלב ומנהגים גדולים שלקחו חלק בבניית ההיסטוריה של המקום הזה, הבית שלנו.

אז בפעם הבאה שבא לכם לראות קצת היסטוריה, וגם לצאת לטיול משפחתי חינוכי ומעניין, תפתחו את האינטרנט, מצאו מקום בצפון שקורץ לכם מבחינה היסטורית, וצאו אל הדרך. מרבית המקומות לא כוללים תשלום, ואליהם תוכלו פשוט להגיע וליהנות מהמקומות ההיסטוריים , כמו כן מצבה התיירותי הכללי של טבריה לא נמצא בפריחתו ולכן תוכלו למצוא דילים לטבריה במחירים מפתיעים.


דוגמה לסיור בעקבות קרב קרני חיטין – עם המדריכה ענת פלד

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these